Opettaja voi vaikuttaa opetuksen resursseihin ja olosuhteisiin

21.9.2024

Koetko sinä liikunnan tai terveystiedon opetuksen resurssit vähäisiksi tai pienentyneen aiempaan nähden? Haluaisitko lisää vinkkejä siihen miten voit vaikuttaa opetuksen olosuhteisiin omassa koulussasi tai kunnassasi? 

Neuvoja paikalliseen vaikuttamiseen Teams keskiviikkona 25.9. klo 17.00-17.30. Tule tästä linkistä mukaan kuuntelemaan ja kysymään lisää.

Paikalla vastaamassa kysymyksiisi liikunnan ja terveystiedon opettaja, Helsingin kaupungin varavaltuutettu ja kasvatus ja koulutuslautakunnan jäsen Veli-Pekka Dufva sekä Liito ry:n erityisasiantuntija Heidi Rautajoki.

 

Opettaja voi vaikuttaa liikunnan resursseihin ja opetuksen olosuhteisiin

Niin perusopetuksessa kuin toisella asteella maksuttomuus edellyttää opetuksen järjestämistä ilman oppilaille tulevia kuluja. Maksuttomuus vaade on jonkin verran muuttanut toimintakulttuuria liikunnanopetuksessa ja aiempia oppiaineen maksullisia toteutustapoja on saatettu jättää pois. 

Asian ei tarvitse olla niin. Aiemmin oppilaiden maksamia liikunnan lajitutustumisia voi pitää vuosiohjelmassa, kunhan rahoitus tulee koululta tai joltakin muulta taholta. Opettaja ei ehkä ole tottunut pyytämään opetukseen aiemmin rahoitusta, mutta se on muutosten myötä perusteltua. Siksi kannattaa asennoitua ottamaan asiassa uudenlainen aktiivinen rooli. OPS edellyttää liikunnan opetuksessa monipuolista ympäristön hyödyntämistä sisä- ja ulkotiloissa sekä asettaa tavoitteeksi tutustuttaa oppilas yleisten liikuntamuotojen harrastamiseen liittyviin mahdollisuuksiin löytääkseen itselleen iloa ja virkistystä tuottavia liikuntaharrastuksia (T13). Terveystiedon opetukseen tarvittavat välineet ja oppimateriaalit on hankittava ja ajoittain uusittava. 

Lukiokoulutuksessa voidaan opetusta täydentävän toiminnan osalta poiketa maksuttomuudesta ja oppivelvollisuusuudistuksessa säädettiinkin, että täydentävästä toiminnasta voidaan uudistuksen jälkeenkin periä oppilaalta kohtuullisia maksuja. Aina on kuitenkin tarjottava maksuton vaihtoehto.     
 

Vaikuttamisen polku koulusta kuntapäättäjiin

Kuntien ja sitä myötä koulujen tiukka taloudellinen tilanne vaikuttaa moneen asiaan. Rehtori päättää miten resurssit koulussa jaetaan. Opettajan kannattaa itse olla aktiivinen ja varmistaa, että budjettia laatiessaan rehtori on tietoinen oman oppiaineen tulevan vuoden toiminnasta ja sen kuluista. Jos koulun resurssit ovat liian niukat ja oppiaineen opetukseen ei riitä määrärahoja, on rehtorin tai opettajan syytä olla yhteydessä kasvatuksen ja koulutuksen toimialan johtajaan ja keskustella riittävästä resurssoinnista. Seuraava porras vaikuttamisessa on kuntapäättäjät. Kunnan kasvatus- ja koulutuslautakunta esittelee kunnanvaltuustolle päätettäväksi muun muassa koko kunnan opetusbudjetin. 

Yksittäisen opettajankin on hyvin suositeltavaa olla tietoinen kunnan päätöksentekoprosessista ja olla tarvittaessa yhteydessä kunnanvaltuutettuun tai kasvatus- ja koulutuslautakunnan jäseneen viedäkseen eteenpäin omaan työhön liittyviä merkittäviä asioita. Alkusyksyllä valtuustossa aletaan suunnitella seuraavan vuoden budjettia ja prosessi viedään päätökseen syksyn aikana. Valtuustossa voidaan myös päättää opetukseen liittyvistä muista isoista linjoista. Juuri syyskuussa esimerkiksi Helsingissä tehtiin valtuustoaloite koululiikunnan opetusryhmien koon ylärajan asettamisesta ja valtuusto hyväksyi sen käsittelyyn. 

Liikunnan ja terveystiedon opettajien paikallisyhdistykseen kuulumalla ja Liiton  jäsenenä saat tukea oman koulun ja opetuksen pulmatilanteissa. Yhteisesti asioiden eteenpäin vieminen ja kunnassa sovitut toimintatavat keventävät yksittäisen opettajan taakkaa.